torsdag den 19. november 2009

Palladio og broen over Brenta


Jeg indrømmer, at jeg er lidt af en sight snob. Jeg synes, det er fedt at have set pyramiderne, Stonehenge, Taj Mahal og Det hvide Hus i virkelighed, og jeg blærer mig gerne med mine oplevelser, hvis nogen gider lytte. Det sker ret sjældent.

Alligevel holder jeg altid udkig efter sights, når jeg rejser, og Unescos World Heritage står højt på ”to see” listen. Derfor stod jeg for et par måneder siden i Bassano del Grappa, og spejdede ned ad Brenta floden i håb om at se en af Andrea Palladios berømte renæssance villaer. Med en afstand på kun 35 km fra Bassano til Vicenza burde man have en reel chance, og et af de celebre sommerhuse, Villa Angarano Bianchi Michiel, har faktisk adresse i Bassano. Jeg kunne dog hverken skimte søjler eller buegange, da en gammel overdækket træbro med rødt tegltag stjal billedet. Broen hvilede på fire pyloner med facon som en sommerfugl eller en slangebøsse, alt efter fra hvilken vinkel man anskuede konstruktionen, og den havde på en eller anden måde samme tiltrækningskraft som Sukkenes Bro i Venedig eller Ponte Vecchio i Firenze. Et sted, der får folk til at komme strømmende.

Ponte degli Alpini eller Ponte Vecchio, som broen kaldes, binder de centrale indkøbsområder i Bassano del Grappa sammen for fodgængere og cyklister. Men den fungerer også som byens dagligstue, hvor man står og slapper af eller får sig en sludder, mens man nyder den smukke udsigt over floden, der spejler blomstrende røde hængepelargonier i altankasser på rosa, gule og orange husfacader med bjergene i baggrunden. Helt igennem nydeligt.

Og så uforglemmeligt at jeg efterfølgende tjekker broens historie og opdager, at den er tegnet af selveste Andrea Palladio. Han fik i 1569 til opgave at udarbejde en ny bro over Brenta og foreslog i første omgang en konstruktion i sten. Det forslag forkastede byrådet i Bassano del Grappa, fordi de vidste, der skulle mere fleksible materialer til at modstå flodens kræfter. I andet forsøg opfandt Palladio de trekantede pyloner med trælameller, så vandet kan passerer broen uhindret, og det holdt frem til 1748, hvor store vandmasser skyllede broen væk. Tre år senere blev den genopbygget, og det holdt frem til Anden Verdenskrig, hvor tyskere på tilbagetog sprang broen i luften. Også den gang blev den genopbygget efter Palladios originale tegninger, så broen stadig står som en monument over en af verdens største og mest indflydelsesrige arkitekter, der blev født i Padova for 501 år siden.

Andre World Heritage sites
Italiens første menneskeboliger

Ingen kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
UA-11415629