lørdag den 21. november 2009

101 ting du skal gøre mindst én gang i livet



For godt en måned siden stoppede jeg i Auchan i Taranto for at købe nogle reoler, og naturligvis kunne jeg ikke dy mig for at kaste et hurtigt blik på boghylderne, hvor jeg faldt for titlen ’101 cose da fare in Puglia almeno una volta nella vita’. Bogen, skrevet af en lokal journalist ved navn Rossano Astremo, er præcis, hvad den giver sig ud for, nemlig en guide med 101 forslag til ting, man kan opleve i Puglias fem provinser. Og selv om mange af forslagene er kendte for faste og halv-faste beboere i området, bliver de serveret med en interessant drejning, der ansporer til et andet, tredje eller tredivte besøg, og der er også forslag til nye oplevelser imellem.

Tag for eksempel afslutningen på Via Appia i Brindisi. Vejenes Dronningen ender i en tappe, der fører ned til Brindisi havn og videre til Afrika og Mellemøsten, og på toppen af denne trappeopførte de romerske ingeniører to 17 meter høje søjler med en kapitæl på toppen, hvor Jupiter, Neptun, Juno, Amfitrite og andre af de søfarendes guder er afbilledet. Søjlerne blev opført for mere end 2000 år siden, og i 1528 smuldrede den ene, men der er stadig én søjle tilbage, og du kan næsten ikke undgå at se den, hver gang du besøger Brindisi. Så for nogle af os er det virkelig en gammel kending.

Alligevel formår Rossano Astremo at genoplive interessen, idet han skriver, at resterne af den anden søjle bruges til at støtte Sant'Oronzo statue i Lecce, og at de to byer de senere år har skændes om, hvor den hører hjemme. Vi lærer også, at der ved siden af søjlen findes en mindeplade for det hus, hvor den romerske digter Vergil døde i 19 fvt på vej hjem fra Grækenland, hvor han havde pådraget sig feber. Se, den slags oplysninger er jeg helt vild med, og næste gang jeg besøger Brindisi, skal jeg helt sikkert kigge mig lidt grundigere omkring i respekt for den døde poet, der skrev 'Æneiden' og sagde: 'Omnia Vincit Amor' eller 'Kærlighed besejrer alt.

’101 cose da fare ...’ serien er udgivet af forlaget Newton Compton, og indtil videre dækker den Sardegna, Romagna, Milano, Venezia, Roma, Torino, Napoli, Bologna, Sicilien og Genova for en pris på 13,90 € per styk. Rossano Astremo øvrige tekster kan læses på Vertigine litblog.

PS. Du må meget gerne sende en kommentar, hvis du kender eller falder over spændende bøger om Italien.

Andre guidebogshistorier
Passa Parole

Ingen kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
UA-11415629