mandag den 18. maj 2009

Trafikbøder i Italien

For et par måneder siden fik vi et anbefalet brev fra Montalbano. Altså ikke den fra tv kendte “il commissario”, men byen af samme navn i Matera provinsen i Basilicata. Et par af byens 7.679 indbyggere eller et overvågningskamera havde nemlig observeret, at vores bil 7 måneder forinden havde kørt 68 km/t på en øde strækning af landevejen mellem Scanzano Ionico og Montalbano, hvor fartgrænsen er på 65 km/t.

Den forseelse, synes de, skulle koste 41 euro. Jeg er principielt enig. Fartgrænser skal overholdes, og så må man betale, selv om overtrædelsen teoretisk set kan ligge i kalibreringen af måleudstyret.

Næsten samtidig fik en god kollega en ekstraregning fra det biludlejlingsfirma, hun havde benyttet under en uges ferie i Firenze. Bilen havde pådraget sig en parkeringsbøde under et kort ophold på en vendeplads, og den ville udlejningsfirmaet gerne have refunderet. En bøde var trods alt også at foretrække frem for at få ferien ødelagt af en af de kraner, der rask væk flytter ulovligt parkerede biler ud af byen, så ejerne først kan hente dem på et bestemt tidspunkt førstkommende hverdag.

For et par uger siden var det så et ældre familiemedlem, der efter en times ophold i Arezzo sidste efterår havde fået et brev med en bøde på 90 euro for at bevæge sig ind i en Zona Traffico Limitato. Disse zoner findes i mange italienske byer, de er alle sammen udstyret med kameraer, og rigtig mange turister kører lige i fælden. ZTL ligner nemlig en helt almindelig gade med helt almindelige biler, men for at køre her skal man have en særlig tilladelse. F.eks. i form af et dokument fra hotellet, der fortæller, at hotelllet har informeret politiet om besøgende i en bil med din bils nummerplade. Politiet vil så pille din bøde fra, inden den bliver sendt, og skulle en bøde alligevel dukke op i posten, kan du få den annulleret ved at sende en kopi af dokumentet fra hotellet. In bocca lupo. Ellers er der ikke andet for end at betale.

Den engelsksprogede avis The Florentine kunne 12. februar 2009 oplyse, at færdelselsloven bliver overtrådt med 40 sekunders intervaller alene i Firenze. Hvert minut udsteder det lokale politi 90 bøder, hvilket bliver til 1 253 bøder om dagen. Det indbringer kommunen en ekstra indtægt på 52 millioner euro om året. Et beløb, som er steget voldsomt de senere år.

Ud af de 859 959 trafikforseelser, som politiet i Firenze registrerede i 2008, drejede over halvdelen eller 457 613 ulovligheder sig om indkørsel i zoner med trafikbegrænsninger (ZTL) uden den fornødne tilladelse. Ulovlige parkeringer medførte 250 415 bøder. 22 904 fartsyndere blev fanget, og 7 700 fik en bøde for at køre over for rødt lys. Derimod fangede det lokale politi kun 303 spritbilister i Firenze i hele 2008.

Det kan man så tænke lidt over, inden man kører feriebilen ind i italienske byer.

Ingen kommentarer:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
UA-11415629